Suami Haramkan Ina Naim Gemuk!!

loading...
Loading...
Suami Haramkan Ina Naim Gemuk!!

Pasangan Suhaimi Saad dan Ina Naim mungkin dijadikan sebagai idola oleh sesetengah pihak.Walaupun dihimpit kontroversi kerana anak-anaknya tidak bersekolah dan tidak mengambil vaksin, namun mereka tenang-tenang sahaja.

Terbaru, satu video live oleh Suhaimi menjadi bualan apabila dia secara langsung menyatakan ‘pantang’ memakai tali pinggang keledar. Keadaan itu tidak disenangi pengikutnya kerana dia seolah-olah mengabaikan keselamatannya sendiri.

Bagaimanapun, penyanyi lagu Ketuhanan ini ada menyatakan yang dia sudah pun membaca doa dan mohon Tuhan melindunginya. Tambahnya, apa yang tidak baik jangan cuba diikuti oleh orang di luar sana.

Mana tidaknya, sentiasa mengemaskini perkara yang baik-baik melalui akaun media sosial. Sementara itu, perkembangan lain, ahli keluarga Suhaimi juga diharamkan untuk gemuk.

Baca status Facebooknya:

Takde Iah larangan Itu hanya berlaku dalam keluarga ss sahaja. Beberapa tahun Iepas, ss secara Jelas pernah menyatakan dengan tegas temadap isteri dan anak anak bahawa setiap ahli keluarga ss ‘dlharamkan’ daripada gemuk. Dalam status bertajuk “Gemuk itu Tidak Sunnah” itu ss sekali Iagi dikecam oleh beberapa netizen yang tidak bersetuju (ada ku kesah ) Mungkin mereka pun tak berapa kurus.





Kalau pengharaman Itu hanya berkuatkuasa ke atas anak isteri ss saja, kenapa orang lain perlu menggelabah,kan?macam bab vaksin coca cola Juga, orang Iain boleh je silakan tak ada halangan.

Selain solat,akhlak dan Al Quran ss juga selalu berpesan kepada ahli keluar agar mereka turut menjaga kebersihan, kesihatan, gaya hidup sihat dan pola pemakanan supaya sentiasa kekal sihat dan ‘afiat. Sebab Kalau mereka sakit ss juga yang susah orang Iain belum tentu akan membantu.

Walau bagaimana pun,ss akui sakit dan dugaan pasti akan menjengah sebagai Jalan Jalan penghapusan dosa dan cara Allah menjanarkan Kasih sayang kepada hamba hambaNya. Kenapa sampal perlu ‘haramkan’?

Ya, Itu suatu Istilah yang tepat supaya mereka melihat dan mengambil perhatian serius terhadap saranan tersebut. Apabila kita membiarkan diri kita gemuk,kita akan mudah terdedah kepada pelbagal penyakit sikap malas dan lemah.

Pandangan dan kata Kata orang pun akan membuat kita merasa terhina dan rendah diri. Tidak seperti kecacatan,kegemukan boleh diatasi dan dielakkan. Maka penting ia dikawal dan dijaga sedari awal. Malah Kecacatan anggota sekalipun sebahagiannya bolen dirawat dan dipulihkan.

Walau bagaimana pun, Pengharaman Itu tidaklah sekali kali berniat untuk menghina atau memperkecilkan orang lain yang berbadan besar sekadar suatu perkongsian. Sebagal muslim,kita perlu selalu sihat, afiat dan Kuat untuk beribadah.







Sihat saja tak cukup. Ramal orang kelihatan sihat dan berbadan sasa Mereka mampu mengangkat besi yang beratnya 40 -80 kg. tapi sebahagiannya tidak mampu pun untuk mengangkat takbir di masjid. Ini sesuai dengan hadis nabi yang berbunyi “orang beriman yang kuat itu Iebih dikasihi oleh Allah berbanding mukmin yang Iemah”.

Rasulullah itu seorang manusia yang elok bukan saja pada akhlak tapi rupa paras bersih rapi dan kemas baginda tidak terlalu tinggi dan terlalu rendah tidak terlalu kurus, tidak pula gemuk perut baginda lebih rendah berbanding dada baginda. Ini pun harus kita contohi setakat yang mampu.

Seorang Ielaki soleh pernah menangis apabila dla diwawancara oleh seorang wartawan. Katanya meskipun dia telah banyak belajar dan mengamalkan cara hidup nabi tetapi dia kesal kerana belum mampu menurunkan berat badannya. “Saya akan terus berusaha menurunkan berat badan kerana saya sedar bahawa Kegemukan itu tidak sunnah. Wallanu a’lam.

Apa pun, setiap ketua keluarga mempunyai cara masing-masing dalam mendidik isteri dan anak-anak. Didoakan agar Suhaimi Saad dan isteri sentiasa berbahagia sampai ke syurga. 

Post a Comment

0 Comments