Bertahun-tahun Hidap Kencing Manis, Jangan Sampai Kaki Bertompok. Itu Petanda Serius, Dr Ni Dedahkan Agar Ramai Faham!

loading...
Loading...
Bertahun-tahun Hidap Kencing Manis, Jangan Sampai Kaki Bertompok. Itu Petanda Serius, Dr Ni Dedahkan Agar Ramai Faham!:



Bila ada sejarah dalam keluarga mengidap penyakit kencing manis, ada baiknya sesiapa pun lebih berwaspada dalam penjagaan kesihatan. Jangan tunggu hingga kaki terlihat bertompok-tompok hitam. Itu semua petanda serius!

Memahami maksud disebalik timbulnya kesan tompokok tersebut, Doktor ini jelaskan dengan detail.

Pengidap Kulit Klaros, Tolong Baca Pesanan ini!

Jika anda pesakit Kencing Manis, janganlah tunggu kaki jadi klaros seperti ni. Tompok-tompok hitam seumpama kulit ubi stelo (keledek) yang rosak adalah akibat dari Kencing Manis yang tidak terkawal. Klaros adalah dialek Kelantan yang paling tepat diberikan terhadap perubahan warna kulit itu.                                                
Apa yang berlaku adalah, sel-sel melanin yang membina kecerahan kulit mereput dek kerana tindakbalas gula yang tinggi.

Selain dari sel-sel melanin, sel-sel saraf kulit juga terlibat. Dalam masa yang sama, akibat dari komplikasi kerosakan buah pinggang, hemosiderin yang sepatutnya dikumuhkan dari badan akan turut berkumpul di lapisan kulit. Warna Klaros akan semakin jelas kelihatan.

Pesakit Kencing Manis manis akan kelihatan tidak cantik akibat fenomena ini. Mereka akan cuba pelbagai cara untuk melindungi kulit kaki dari dipandang awek. Namun tidak akan berhasil kecuali mencegahnya sedari awal.

Kajian mendapati, kulit Klaros (Diabetic Dermopathy) adalah manifestasi kepada komplikasi Kencing Manis yang teruk.

Jika kulit sudah jadi klaros, menunjukkan bahawa pesakit tersebut sudah pun mempunyai komplikasi lain seperti kerosakan buah pinggang, kerosakan saraf dan kerosakan urat mata. Lebih menyedihkan kajian mendapati separuh dari mereka (53%) boleh dikesan mempunyai sakit jantung! Menggerunkan..

                            
Semua komplikasi ini berlaku secara senyap. Mengambil masa bertahun tanpa disedari akibat dari kedegilan pesakit.

Justeru, bertindaklah dengan segera sebelum terlambat. Dengarlah nasihat dari doktor yang ahli apabila anda menghidap penyakit kencing manis. Ambil ubat, jaga pemakanan dan kekal gaya hidup sihat adalah kunci utama.

                                
Jangan mudah cair bila penjual produk sampah mula memujuk anda walaupun mereka menggelarkan diri sebagai pejuang kesihatan sekalipun.

Kami yang berada dibidang perubatan ini tidaklah terlalu ego menggelarkan diri sebagai ahli pun. Tetapi setidak-tidaknya boleh memberi pilihan konsultasi kepada anda untuk menuju taraf kesihatan yang lebih baik bersandarkan kepada bukti-bukti kajian seluruh dunia. Bukannya testimoni sendiri yang syok sendiri melalui testimoni para agen yang ingin meningkatkan jualan!

Sekian infosihat dari suhazeli.com

Sumber : Dr Suhazeli Abdullah


Post a Comment

0 Comments