Ini Kisah Derita Sampai Mati Nora Anne Dalam Hutan Gunung Berembun

Ini Kisah Derita Sampai Mati Nora Anne Dalam Hutan Gunung Berembun

Ini Kisah Derita Sampai Mati Nora Anne Dalam Hutan Gunung Berembun

SEREMBAN: Berjalan seorang diri tanpa pakaian dan kasut di dalam hutan tebal, tidak makan dan tidur hanya beralaskan rumput serta batu di kawasan sungai.

Itu penderitaan dialami remaja Ireland, Nora Anne Quoirin, 15, sehingga akhir hayatnya sebelum ditemui di kawasan hutan kira-kira 2.5 kilometer dari resort penginapan keluarganya di Pantai, dekat sini, Selasa lalu.
Menurut sumber, berdasarkan keadaan mayatnya, remaja istimewa itu dipercayai tidak sedarkan diri di kawasan itu selepas ususnya mengalami kebocoran sebelum meninggal dunia.

Katanya, mangsa ditemui tanpa pakaian dalam keadaan mengiring di atas batu.





“Mayatnya masih sempurna dan belum membengkak. Namun, organ dalaman sudah mulai reput.

“Ini bermakna mangsa meninggal dunia dalam tempoh kurang 48 jam sebelum ditemui,” katanya.

Beliau berkata, pemerhatian ke atas mayat mangsa juga tidak menemui sebarang kesan kecederaan yang boleh dikaitkan dengan jenayah atau rogol cuma calar di kaki.

“Tiada juga kesan mangsa ditarik atau dipimpin keluar oleh individu lain. Mangsa kemungkinan keluar sendiri dan sesat di kawasan hutan berkenaan.

“Disebabkan mangsa orang kurang upaya (OKU), dia mungkin tidak tahu mencari jalan keluar dan tidak dapat mencari makanan,” katanya.

Katanya, kesengsaraan dialaminya itu menyebabkan mangsa mengalami tekanan sehingga akhir hayatnya.

Sementara itu, Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Mohamad Mat Yusop pada sidang media berkata, punca kematian mangsa disebabkan oleh kebocoran usus akibat tidak makan dalam tempoh panjang dan mengalami tekanan.

Pada Selasa lalu, mayat Nora Anne Quoirin ditemui oleh sekumpulan pendaki yang menyertai operasi mencari dan menyelamat (SAR), pada jam 1.57 tengah hari.
Mangsa dilaporkan hilang kira-kira jam 8 pagi pada 4 Ogos lalu sebelum operasi SAR dilakukan oleh pasukan keselamatan yang dianggotai polis, Unit Anjing Pengesan (K9), Unit Senoi Praaq, Vat69, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) dan Angkatan Pertahanan Awam (APM).
Operasi turut disertai kumpulan sukarelawan, pendaki dan penduduk kampung.

Kami ikhlas cari Nora Anne

SEREMBAN - Bukan ganjaran yang diharapkan, sebaliknya mereka sekadar mahu membantu selepas mengetahui berita kehilangan gadis warga Ireland, Nora Anne Quoirin, 15, yang hilang dari resort penginapannya di Pantai di sini, 4 Ogos lalu.



Kenny

Demikian menurut Kenny Chan, 43, yang merupakan salah seorang kumpulan pendaki menyertai operasi mencari dan menyelamat (SAR) Nora Anne dan antara terawal tiba ke lokasi penemuan mayat remaja terbabit, Selasa lalu.

Dia berkata demikian ketika ditanya Sinar Harian berhubung ganjaran RM50,000 yang ditawarkan oleh keluarga gadis itu kepada sesiapa yang menjumpai Nora Anne.

"Kami memang biasa adakan aktiviti mendaki dan apabila mengetahui berita kehilangan warga Ireland itu, kami sepakat membantu dan telah menyertai operasi SAR selama tiga hari.

"Kami tak tahu pun soal ganjaran yang ditawarkan keluarga pada waktu itu sehinggalah rakan saya bertanya, adakah niat kami sertai SAR kerana duit," katanya.

Malah Kenny yang aktif aktiviti pendakian berkata, mereka akan menolak wang ganjaran itu jika keluarga gadis berkenaan terus berhasrat memberinya.

"Saya ingin tegaskan kumpulan kami seramai 25 orang menyertai SAR itu dengan ikhlas membantu bukan kerana wang.

"Saya sendiri secara peribadi tidak memikirkannya lebih-lebih lagi remaja berkenaan ditemui telah meninggal dunia," katanya.

Selasa lalu, Nora Anne ditemui di kawasan lurah berhampiran anak sungai 2.5 kilometer dari resort penginapannya bersama keluarga di The Dusun Pantai Hill di sini.

Hari ini, Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Mohamad Mat Yusop berkata, punca kematian Nora Anne adalah disebabkan oleh kebocoran pada usus akibat kebuluran dan tekanan berpanjangan.

"Pakar patologi juga telah mengesahkan Nora Anne telah meninggal dunia antara dua hingga tiga hari sebelum mayatnya ditemui pada hari ke-10 operasi SAR," katanya.

Post a Comment

0 Comments