Kiswah Kaabah TerseIak Ketika Ribut Pasir, Seluruh Jemaah Haji Terpegun Saksikan Tanda Ini

Kiswah Kaabah TerseIak Ketika Ribut Pasir, Seluruh Jemaah Haji Terpegun Saksikan Tanda Ini

Kiswah Kaabah TerseIak Ketika Ribut Pasir, Seluruh Jemaah Haji Terpegun Saksikan Tanda Ini

Mungkin bagi kebanyakan orang, gambar Kaabah ini hanya gambar biasa seperti yang selalu mereka lihat dan tidak ada apa yang peliknya.

Namun sebenarnya ada kisah atau sejarah berkenaan Kaabah yang ramai tidak tahu.



Nampak tak garisan hitam seolah olah pintu dalam gambar ini? Kalau angin tak kuat petang tu, sampai sekarang kita tak tahu cerita ini.

Kiswah Ka’bah tersingkap akibat ribut pasir yang menghantam Arab Saudi, Ahad (19/8/2018). Salah seorang jamaah haji mengupload foto detik-detik saat kabah tersingkap dan menunjukkan tanda yang merupakan bukti sejarah terlupakan.




“ Angin meniup Qiswah (kain penutup Ka’bah) menunjukkan pintu kedua Ka’bah yang dibangun oleh Abdullaah bin Al-Zubair yang kemudian diperintahkan ditutup oleh Hajjaaj bin Yusuf ketika Dinasti Ummayyah menguasai Mekah,”

Demikian menurut penjelasan seorang individu bernama Umar Faruk Sadiq, seorang guru Al Quran yang sedang menunaikan haji.

Dalam beberapa keping gambar yang telah di upload, sekiranya anda perhatikan betul-betul, tampak seperti bekas pintu yang telah ditutup kembali tapi masih menampakkan garis bekas binaan lama.

Lihat gambar di Twitter ( di bawah)



@UmarfarukSadik
The wind blows the Qiswah (covering cloth of the Ka’bah) revealing the second door of the Ka’bah that was built by Abdullaah bin Al-Zubair which was subsequently ordered closed by Hajjaaj bin Yusuf when the Ummayyad Dynasty took control of Makkah.



Tweetnya itu juga telah menjadi viral. Saat berita ini ditulis, tweet itu telah diretweet 5.795 kali dan difavoritkan oleh 5.873 pengguna Twitter. Ustadz Salim A Fillah termasuk salah seorang yang meretweet perkongsian tersebut.

Sementara itu, menerusi ruangan komen rata-rata netizen berterima kasih atas informasi dari Umar Marfuk Sadiq itu. Ini kerana kebanyakan orang terutamanya umat Islam tidak menyedari tentang kisah dan sejarah tersebut.

“ Jazaakallah khair brother. This very educative. I never knew this before now. Stay blessed,” kata @AishatuSulaima5

“ I never knew this. Thanks for the information. Subhanallah,” kata @alagakemi

Kabah dibuat dari sutera dengan hiasan ayat-ayat Al Quran yang dijalin dengan menggunakan benang emas.

Setiap tahun kiswah diganti pada saat para jamaah haji sedang berada di Gurun Arafah untuk melakukan wukuf.

 Sumber ; ArianaRose via KakiViral


Post a Comment

0 Comments