CIA dedah semua anak kapal Ourang ditemui mati kekerasan di Selat Melaka

CIA dedah semua anak kapal Ourang ditemui mati kekerasan di Selat Melaka

CIA dedah anak kapal Ourang ditemui mati kekerasan di Selat Melaka

LONDON - Agensi Perisikan Pusat (CIA) mendedahkan dokumen rahsia mengenai panggilan kecemasan menyeramkan yang diterima daripada sebuah 'kapal hantu' sebelum semua anak kapal berkenaan ditemui mati di Selat Melaka pada tahun 1948, lapor portal Mirror Online kelmarin.
Berdasarkan rekod, laporan mengenai insiden di atas kapal SS Ourang Medan itu ditulis oleh C.H Marck Jr. selaku penolong kepada Timbalan Pengarah CIA pada tahun 1959, Allen Dulles, kepada penerima yang tidak dikenali.
Dokumen rahsia itu yang kemudian didedahkan kepada umum pada tahun 2013, tidak menolak bahawa entiti asing bertanggungjawab terhadap kematian semua anak kapal SS Ourang Medan.
Menurut laporan itu, CIA percaya tragedi yang menimpa kapal itu dapat menjadi petunjuk kepada siri kehilangan kapal lain di Selat Melaka yang merupakan antara laluan perkapalan paling sibuk dunia.
“Saya yakin tragedi SS Ourang Medan menyimpan jawapan kepada banyak kemalangan dan kehilangan misteri di laut yang belum dapat diselesaikan,” kata penulisnya.
Laporan itu ditulis beberapa tahun selepas kapal milik Belanda itu membuat panggilan kecemasan SOS pada tahun 1948 semasa belayar di Selat Melaka di mana pesawat Malaysia Airlines MH370 turut hilang pada tahun 2014.
Berdasarkan portal berita The Sun, sebelum siasatan dapat dilakukan bagi mengenal pasti punca kematian krunya, kapal itu meletup, terbakar dan karam ke dasar laut.
Salah satu mayat kru kapal Ourang Medan

“Semua anak kapal termasuk kapten kapal mati, ada yang terbaring di bilik carta dan di anjung kapal dengan mata yang terbeliak,” kata panggilan kecemasan itu seperti dalam laporan terperinci CIA.
Isyarat SOS menerusi kod Morse itu dibuat oleh juru semboyan di atas kapal SS Ourang Medan yang kemudian diterima kru sebuah kapal yang berada tidak jauh darinya, Silver Star. Beberapa kapal penyelamat bergegas untuk mencari kapal berkenaan dan menemuinya kira-kira 80 kilometer dari koordinat lokasi yang diberikan.

“Tiada makhluk yang hidup di atas kapal ini. Kapten kapal terbaring dan mati di anjung kapal. Mayat kru lain ditemui bergelimpangan di bilik roda, bilik carta dan bilik pegawai,” kata pasukan penyiasat seperti dalam laporan dokumen berkenaan.
Pegawai penyiasat kemudian meninggalkan kapal itu. Tidak lama kemudian, satu letupan berlaku di atas kapal SS Ourang Medan sebelum ia tenggelam dan tidak dapat dilihat lagi. – Agensi

Post a Comment

0 Comments