Penyelam Lion Air JT 610 Akui Alami Kejadian Misteri. Terdengar Panggilan Suara Wanita di Dasar Laut Yang Menyeramkan

Penyelam Lion Air JT 610 Akui Alami Kejadian Misteri. Terdengar Panggilan Suara Wanita di Dasar Laut Yang Menyeramkan

Penyelam Lion Air JT 610 Akui Alami Kejadian Misteri. Terdengar Panggilan Suara Wanita di Dasar Laut Yang Menyeramkan

JAKARTA – INDONESIA . Pihak berkuasa Indonesia telah mengenal pasti identiti salah satu maayat mgsa naahas pesawat Lion Air JT610 yang terhmpas di perairan Karawang, Indonesia pada Isnin lalu.

Identiti mayaat pertama mgsa naahas Lion Air dikenal pasti


Mangsa pertama disahkan sebagai seorang wanita dengan pengenalan nama Donatun Cyntia Dewi.


Mangsa pertama disahkan sebagai seorang wanita dengan pengenalan nama Donatun Cyntia Dewi, berusia 24 tahun dan dilahirkan di Sidoarjo pada 12 September 1994.

Mangsa dikenal pasti menerusi analisis cap jari.

“Jari telunjuk dan kelingking mgsa berada dalam keadaan baik, sekali gus memudahkan proses pengecaman identiti.
“Mgsa merupakan warga Dusun Prumbon, Sukodono, Jawa Timur.

“Ibu bapa mgsa telah dipanggil untuk proses pengecaman dan mereka bersetuju itu adalah mayaat anak mereka,” kata Kepala Pusat Inafis Bareskrim, Hudi Suryanto.

Tambahnya, sehingga lewat malam tadi, 56 beg jenazah mgsa telah dikeluarkan.
“Proses kenal pasti mgsa selebihnya masih berjalan sehingga kini,” katanya. – (Sinar Harian)


Saat Menyelam Cari Pesawat JT 610, Penyelam Ini Merasa Dipanggil Sosok Wanita di Dasar Laut

Jakarta – Proses pencarian kurbaan dan bangkai pesawat Lion Air JT 610 masih diteruskan. Tidak hanya dari TNI, Polri dan Basarnas, proses pemindahan juga melibatkan sukarelawan penyelamat, salah satunya adalah Persatuan Penyelam Indonesia (POSSI).

Malik, penyelam POSSI dari Semarang, mengakui bahawa dia sering terlibat dalam proses pemindahan ini. Dia memberitahu saya bahawa sejak awal ia adalah luar biasa untuk mengangkat bahagian-bahagian tubuh mgsa sehingga akhirnya menjadi hal yang biasa baginya.

Melaporkan dari Viva, dalam pencarian menyelam bagi penumpang JT 610 di Laut Jaya Karawang kali ini, bahkan dia juga mengaku juga mengalami beberapa kejadian aneh. Seolah-olah tiba-tiba ada panggilan suara ketika dia berada dalam kedalaman puluhan meter di bawah laut.
“Ya, saya mengalami perkara-perkara seperti itu kadang-kadang, tetapi saya biasa kerana ada perkara-perkara seperti itu di dalam Al-Quran. Jin dan Man sememangnya dicipta oleh Tuhan, “katanya.
Selain Malik, seorang penyelam dari Tentera Laut Indonesia yang enggan beritahu namanya juga mengakui bahawa dia sering mengalami perkara yang sama. Dia seolah-olah mendengar suara seorang wanita yang menjerit ketika dia menyelam mencari mgsa JT 610 Lion Air.
Tetapi penyelam dari Kopaska enggan berfikir negatif. Dia fikir ia hanya halusinasi.
“Kami rasa seperti seseorang menjerit dan memanggilnya. Tetapi kita tidak memberi perhatian. Kami menganggapnya sebahagian besar halusinasi, “katanya.
Menjadi penyelam yang mengambil bahagian dalam pemindahan dengan Basarnas, bukan sahaja berdasarkan kesediaan, tetapi juga kerana dia mempunyai keupayaan.


Beberapa kriteria yang dipilih ialah orang itu harus mempunyai kemahiran menyelam yang baik, fokus, dan mesra sosial. 

– (Sumber: Detik Riau)

Post a Comment

0 Comments