Gadis tidak dicabul ahli Parlimen, cuma .....

Gadis tidak dicabul ahli Parlimen, cuma .....

Gadis tidak dicabul ahli Parlimen, cuma ....

Polis menjelas dakwaan seorang gadis mengatakan seorang ahli Parlimen didakwa cuba mencabulnya, menyebabkan dia membuat laporan polis di Kangar, Perlis 2 minggu lalu.

Ketua Polis Perlis Noor Mushar Mohd dilapor portal FMT berkata gadis berusia 15 tahun itu seorang penyanyi dalam kumpulan busker. Dia sedang berlatih bersama rakan-rakan sekolah di kawasan sebuah stadium.

Pada 20 Oktober kira-kira 11.30 malam, ahli Parlimen itu meminta gadis itu bertemunya dalam kenderaan Toyota Harrier berdekatan tempat latihan diadakan “untuk berbual”.

Guru yang menjalankan latihan membawanya ke kenderaan itu dan pembantu Ahli Parlimen itu membawanya memasuki kereta di bahagian tempat duduk wakil rakyat itu.

Ahli Parlimen itu agak lama menaja pasukan busker sekolah itu, kata Mushar.

Polis berkata ahli Parlimen dan gadis itu bersendirian dalam kereta itu.

Menurut laporan gadis itu kepada polis, Mushar berkata wakil rakyat itu tiba-tiba menyentuh tangan dan bahunya, dan ditepis gadis itu.

“Dia segera meninggalkan kenderaan itu. Sebaik sahaja dia keluar, dia menangis, disaksikan oleh guru yang membawanya bertemu ahli Parlimen itu. Gadis itu pernah bertemu ahli Parlimen itu sebelum ini,” katanya pada sidang media di Kangar, Perlis hari ini.
Mushar berkata gadis itu kemudian membuat laporan pada 2.50 pagi itu (21 Oktober) dengan ditemani ibu bapanya.

Beliau berkata remaja itu seorang “perempuan dari keluarga yang baik” dan ibu bapanya dalam ahli profesional. Beliau berkata remaja itu seorang penyanyi berbakat dan menyanyi sejak sekolah rendah.

“Kemudian pada 10.30 hari yang sama (21 Oktober), remaja itu membuat satu lagi laporan menarik balik dakwaan terhadap ahli Parlimen itu, tanpa paksaan daripada mana-mana pihak. Dia melakukannya secara sukarela,” katanya.

Mushar berkata polis merakamkan 10 keterangan setakat ini sejak laporan pertama dibuat, termasuk satu daripada ahli Parlimen itu. Wakil rakyat itu memberi keterangan kepada penyiasat dari Bukit Aman hari ini, katanya.

Beliau kecewa mendengar dakwaan mengatakan polis menghentikan siasatan kes sejak laporan ditarik balik.

Mushar meminta aktivis yang mula menyuarakan isu itu di Twitter, Datuk R Sri Sanjeevan, supaya menyerahkan kes itu kepada polis.

“Jangan guna khabar angin untuk membuat dakwaan. Beritahu Sanjeevan bahawa polis Perlis siasat semua orang, termasuk suspek yang VVIP itu,” katanya.

Mushar berkata jika gadis itu disogok, ditakut-takutkan, atau dipaksa menarik balik laporannya, dia perlu tampil membuat laporan polis supaya ia disiasat.

Buat masa ini kes itu dirujuk kepada bahagian pendakwaan polis persekutuan sebelum dihantar ke peguam negara untuk menentukan sama ada kes itu boleh diambil untuk pendakwaan.

Kes itu disiasat bawah Seksyen 14(a) Akta Kesalahan-kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak.

Di bawah Seksyen itu, mana-mana individu yang bertujuan melakukan seks dengan menyentuh mana-mana bahagian tubuh kanak-kanak, jika disabitkan kesalahan boleh dipenjara maksimum 10 tahun atau denda RM20,000.

Post a Comment

0 Comments