Barang kemas , set berlian merah jambu untuk isteri...Ini Jawab Najib

Barang kemas , set berlian merah jambu untuk isteri...Ini Jawab Najib

Barang kemas , set berlian merah jambu untuk isteri...Ini Jawab Najib
BEKAS Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, tampil bersama pemberita Reuters untuk temu bualnya yang pertama sejak kekalahan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), 9 Mei lalu.
Temu bual itu membincangkan mengenai skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), beratus-ratus beg tangan berjenama mewah dan aset lain yang disita pihak berkuasa serta bagaimana dia menghadapi situasi dalam penyiasatan.
1. Mengenai skandal 1MDB:
“Saya tidak mendapat manfaat daripada 1MDB kerana saya percaya 1MDB ditubuhkan untuk melakukan sesuatu yang baik untuk negara. Jika saya tahu akan ada penyelewengan dana, pastinya saya akan bertindak.”



Adakah menyalahkan ahli lembaga 1MDB untuk masalah dana itu:
“Tidak. Saya katakan sebagai prinsip umum, jika mereka tahu bahawa sesuatu tidak betul, maka adalah kewajipan mereka untuk memberitahu saya. Ia adalah kewajipan ahli lembaga dan pihak pengurusan untuk melakukan sesuatu yang dirasakan betul dan mengikut undang-undang.
2. Mengenai Jho Low yang dibiayai oleh Malaysia:
“Kami tidak dapat mengawal apa yang dilakukannya, saya tidak dapat menghakimi, tetapi ada perkara tertentu yang mungkin dilakukannya atau mungkin tidak dilakukan, tetapi saya benar-benar mengatakan bahawa siasatan perlu diteruskan dan jika sesiapa didapati menyalahi undang-undang, biarkan proses perundangan mengambil tindakan.
“Dia tidak bekerja bagi pihak saya. Semua barangan miliknya dia tidak pernah membabitkan nama saya, tetapi dia mengatakan dia bertindak untuk orang lain.”
Apabila ditanya Low bekerja untuk siapa, Najib berkata: “Anda perlu bertanya kepadanya sendiri.”
3. Mengenai barang kemas termasuk set berlian merah jambu untuk isterinya:
“Saya tidak tahu sumber sebenar dana untuk barangan ini datangnya dari mana, tetapi saya tahu ketika saya bertanya kepada isteri dan dia mengatakan ada satu barangan yang sepatutnya menjadi hadiah untuknya, tetapi dia tidak pernah menerimanya.”
4. Mengapa Najib tidak banyak mengulas mengenai dakwaan 1MDB sebelum ini:
“Semua perkara ini berlaku di luar Malaysia, ada beberapa ramalan antarabangsa jika saya katakan, kerana saya akan memetik nama beberapa tokoh terkemuka yang mungkin menjejaskan hubungan diplomatik dengan mereka.
5. Mengenai sama ada anak tirinya menggunakan dana 1MDB untuk menghasilkan filem:
“Saya ingin membuat rekod bahawa Riza melakukannya dengan baik. Filem terbitannya pecah panggung dan mendapat kutipan sehingga AS$800 juta. Saya tidak perlu bimbang kerana ia perkara yang menguntungkan. Namun, saya serahkan kepada siasatan berhubung pembiayaan filem berkenaan.”
6. Mengenai wang AS$681 juta yang dipindahkan ke akaun peribadi Najib pada 2013:
“Pada (PRU-14) lalu, saya tidak mahu menerima sebarang pembiayaan daripada syarikat kerana mereka akan mengharapkan sesuatu sebagai balasan. Jika saya mempunyai sumber dana sendiri, saya boleh membiayai pilihan raya dan saya boleh melakukan banyak CSR (tanggungjawab sosial korporat) tanpa kerja yang diwajibkan kepada sesiapa saja. Itulah niat sebenar saya yang anda lihat dan saya menganggap semuanya baik-baik saja.
7. Pilihan Raya Umum Ke-14:
“Saya melihat sebahagian daripadanya datang, saya tidak menjangkakan ia menjadi bencana seperti ini, walaupun saya mungkin boleh kehilangan beberapa kerusi, tetapi saya tidak mengharapkan kejadian seperti ini, hasilnya yang teruk.
“Ia pengalaman yang membuatkan kami semua trauma dan anda boleh bayangkan, untuk sebuah parti yang ditubuhkan selama lebih 60 tahun. Sejarah Malaysia pada dasarnya adalah sejarah UMNO dan Barisan Nasional.
“Mereka (pembangkang) datang dengan tuduhan yang sangat menakutkan untuk memfitnah saya dan kerajaan. Malangnya selepas tempoh masa, ia mengubah pandangan umum.”
8. Mengenai Perdana Menteri Malaysia yang baharu, Tun Dr Mahathir Mohamad:
“Dia tahu BN, dia tahu perkhidmatan awam. Dia tahu segala-galanya mengenai sistem itu supaya dia beroperasi dari dalam sehingga mempunyai kelebihan berbeza.
Dia cukup pandai meringkaskan segala-galanya dengan istilah sangat mudah dan mengulang kisah sama, perkara yang sama berulang kali. Satu lagi perkara yang saya rasa dengan cara tidak baik, adalah kita tidak kalah kepada agenda utama.
9. Mengenai RM114 juta dengan wang tunai yang dirampas daripadanya:
“Saya menegaskan ia daripada sumbangan yang betul, serbuan itu berlaku hanya dua hari selepas PRU-14. Sebagai presiden parti, saya terpaksa bersiap sedia untuk pilihan raya kerana pilihan raya itu sangat berharga. Disebabkan sumbangan dibuat secara tunai pada pilihan raya, anda tidak akan menghantar cek ketika pilihan raya kerana orang mahu wang tunai untuk membayar hal sepatutnya.
10. Mengenai pembunuhan model Mongolia, Altantuya Shaariibuu:
“Kes Altantuya sedang disiasat, tidak ada bukti apa pun yang pernah saya jumpa mengenainya, tidak ada rekod, tiada gambar atau saksi mengatakan saya mengenalinya. Ia tertakluk kepada percubaan yang sepatutnya dan nama saya tidak terkait ketika perbicaraan, saya bersumpah dalam masjid atas nama Allah SWT bahawa saya tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan kes itu.”

Post a Comment

0 Comments