4 Fakta Menarik Baju 'Mao Suit' Kim Jong Un

4 Fakta Menarik Baju 'Mao Suit' Kim Jong Un

4 Fakta Menarik Baju 'Mao Suit' Kim Jong Un



Sosok pemimpin Korea Utara Kim Jong Un yang dilihat berpenampilan rambut tegak, berwajah datar dan berkaca mata menjadi tumpuan sebaik sahaja bersemuka buat kali pertama dengan Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump di Singapura.


Semasa pertemuan itu Kim Jong Un mengenakan busana yang tidak asing baginya iaitu jaket labuh bewarna hitam dengan garisan kelabu.

Ia dicirikan lagi dengan poket di bahagian hadapan baju dan seluar yang berwarna serupa.

Tidak ada yang luar biasa pada pakaian pemimpin yang digelar Mao Suit itu, malah ada yang berpendapat pakaian Kim Jong Un itu dilihat lapuk dan ketinggalan zaman.

Namun, ada yang menarik mengenai busana Kim Jong Un dan berikut adalah antara empat perkara menarik yang anda perlu tahu mengenai baju Mao Suit ini seperti yang ditulis oleh BBC Indonesia.

1. Baju Mao Suit direka oleh Sun Yat Sen pada tahun 1900an

Ia menjadi pilihan Mao Zedong semasa beliau pertama kali menaiki tampuk kekuasaan komunisme di China sekali gus menjadikan pakaian itu begitu dekat dengan komunisme.

2. Penghasilan Mou Suit menentukan tingkat kasta seseorang

Apabila seseorang itu lebih berkuasa maka bahan pembuatan pakaiannya akan lebih bagus. Begitu juga warna yang dilipilih oleh si pemakai.

Warna yang dekat dengan tentera menggambarkan kekuasaan dan kekuatan sang pemimpin.

3. Pakaian Pemimpin Komunis

Jong Un bukan satu-satunya pemimpin yang memakai busana Mou Suit ini, ia juga pernah dipakai oleh Presiden China Xi Jinping dan pemimpin komunis seperti Josef Stalin.

4. Mou Suit menjadi identiti khas Kim Jong Un dan sebuah gaya yang tak boleh dipisahkan lagi

Secara tidak langsung Kim telah menetapkan sebuah identiti masyarakat Korea Utara kepada dunia.

Ia juga sebagai petanda bahawa Kim Jong Un sebagai seorang yang berpendirian dan dilihat tidak terpengaruh dengan busana barat seperti memakai kot dan tali leher.

4 Fakta Menarik Baju 'Mao Suit' Kim Jong Un

Kim Jong Un berada di negara 'kota singa' itu bagi menghadiri pertemuan dengan presiden Amerika Syarikat, Donald Trump sempena Sidang Kemuncak kedua-dua negara itu, yang akan diadakan di Hotel Capella, Pulau Sentosa.

Semoga memberi manfaat.

Post a Comment

0 Comments