Sarat Emosi..Begini Kisah Ramli MS Dan Alyah

Sarat Emosi..Begini Kisah Ramli MS Dan Alyah

Sarat Emosi..Begini Kisah Ramli MS Dan Alyah

Katanya, Meluruh adalah sebuah karya yang boleh dihayati oleh pelbagai lapisan masyarakat terutama mereka yang berdepan rencam cabaran berumah tangga.
“Lagu ini amat istimewa. Saya mendapat ilham menghasilkan lagu ini ketika sedang memandu. Ketika itu hujan lebat.
“Saya segera merakamkan melodi berkenaan sebelum diberikan kepada Omar K untuk disusun dan digarap sebagai sebuah lagu,” katanya.
Kongsinya, rakaman lagu berkenaan turut memerlukan kestabilan emosi yang tinggi demi memastikan sebuah penyampaian berkesan.
“Emosinya sarat. Saya perlu menyanyikan lagu ini dengan emosi yang stabil supaya tidak mengganggu lontaran vokal,” jelasnya.
Sering kali menampilkan hero kacak, Remy Ishak dalam klip videonya, Alyah mengunci mulut saat ditanya soal pemilihan pelakon seterusnya dalam klip video Meluruh.
“Klip video telah dirakamkan dan pelancaran nanti akan dilakukan serentak dengan lagu. Selebihnya kita tunggu,” selorohnya.
Suami dan zuriat
Menyentuh sedikit mengenai kehidupan luar daripada dunia selebriti, Alyah sekadar tersenyum apabila diajukan soalan mengenai kisah rumah tangganya bersama Ramli M.S.
Tidak mudah melatah, Alyah hanya berkata, rumah tangganya berada dalam fasa bahagia biarpun kelihatan pincang pada mata umum.
Akuinya, dia pelik dengan sikap segelintir masyarakat yang cuba mengaturkan kehidupan perkahwinannya sehingga ada beranggapan perkahwinannya bersama Ramli tidak akan bertahan lama.
“Bergaduh dalam rumah tangga adalah perkara biasa Tetapi tidaklah sampai tahap kami akan bercerai-berai. Itu tanggapan orang luar. Saya masih sayangkan rumah tangga kami,” getusnya.
Dedah Alyah, di sebalik imej bengis Ramli, suaminya itu gemar memasak di rumah dan sangat menyayangi kanak-kanak.
“Datuk (panggilan untuk Ramli) tidak banyak kerenah. Hal memasak dia lagi pakar daripada saya. Satu perkara mengenai Datuk yang membuatkan saya kekal bersamanya adalah kasih sayang,” kongsinya dengan wajah penuh senyuman.
Katanya, Ramli seorang yang suka berterus terang sekiranya terdapat perselisihan faham dan selesa dengan pendekatan sebegitu.
“Datuk, kalau hari ini dia marah, esok dia dah okey,” kata Alyah.
Memasuki enam tahun usia perkahwinan, Alyah tidak dapat menyembunyikan perasaan ingin bergelar ibu.
Mengaku pernah menjalani rawatan persenyawaan in-vitro (IVF) sekitar awal tahun lalu, hasrat tersebut bagaimanapun terpaksa ditunda seketika.
“Datuk tiada paksaan. Dia sudah mempunyai dua orang anak. Sebagai wanita, naluri dalaman membuatkan saya mahu bergelar ibu,” katanya.
Tambahnya, pakar perubatan telah menyarankannya untuk memperlahankan kerjaya sekiranya mahu meneruskan rawatan.
Alyah berkata, dia terpaksa berhenti daripada dunia nyanyian kira-kira setahun demi memastikan rawatan itu berjaya.
“Ketika saya menyatakan hasrat untuk melakukan rawatan IVF, suami memberikan sokongan penuh. Tetapi daripada satu sudut, saya melihat dia tidak mahu saya sakit.
“Dia hanya perlu menjalani satu sesi rawatan, selebihnya saya seorang. Jika saya sanggup, dia akan memberikan sokongan,” tutup Alyah.
Tiada jalan pintas untuk berjaya, Alyah terus utuh merencana perjalanan kerjaya dengan penuh berhati-hati demi kekal lebih lama dalam industri.

Post a Comment

0 Comments