[Video] Terbaru – Dikatakan Sempat Dihantar Oleh Seorang Penumpang Sebelum Pesawat Lion Air Terhempas!

[Video] Terbaru – Dikatakan Sempat Dihantar Oleh Seorang Penumpang Sebelum Pesawat Lion Air Terhempas!

[Video] Terbaru – Dikatakan Sempat Dihantar Oleh Seorang Penumpang Sebelum Pesawat Lion Air Terhempas!

Perkongsian Daripada Saudara PH How Di Facebook-nya seperti dibawah.


The Indonesian Lion Airliner crashed this morning and the victims sent a video from the cabin before the plane crashed.
Indonesian Lion Airlines crashed 189 people on the plane
Indonesian Lent Lion Air Jet JT-610 (Lion Air), a Boeing 737 MAX8 passenger plane from Jakarta to Bangka Penang, lost its connection with the tower 13 minutes after the departure of 6.20am this morning. The Indonesian authorities confirmed that the passenger plane had crashed.
And found the wreckage in the waters of Jakarta. The passenger plane contained 189 people and feared that all of them were killed; 178 of them were passengers, 1 child, 2 babies and 8 crew members. Lion Air has not issued more statements at the moment and is actively collecting relevant information. The Indonesian government sent three warships and helicopters for search and rescue operations.

Didalam BM:

Pesawat Lion Air Indonesia terhempas pagi ini dan mangsa menghantar video dari kabin sebelum pesawat itu terhempas.
Lion Airlines Indonesia jatuh 189 orang dalam pesawat
Pesawat Lion Air Jet JT-610 (Lion Air), pesawat Boeing 737 MAX8 dari Jakarta ke Bangka Penang, hilang hubungannya dengan menara 13 minit selepas berlepas jam 6.20 pagi ini. Pihak berkuasa Indonesia mengesahkan bahawa pesawat penumpang terhempas. Dan mendapati bangkai di perairan Jakarta.


Pesawat penumpang mengandungi 189 orang dan ketakutan bahawa mereka semua terbunuh; 178 daripadanya adalah penumpang, 1 anak, 2 bayi dan 8 anak kapal. Lion Air belum mengeluarkan kenyataan lebih banyak pada masa ini dan secara aktif mengumpul maklumat yang relevan. Kerajaan Indonesia menghantar tiga buah kapal perang dan helikopter untuk operasi mencari dan menyelamat.

Image may contain: one or more people


Image may contain: 1 person


Image may contain: one or more people


No automatic alt text available.


Image may contain: one or more people, people eating and people sitting


Image may contain: 3 people, text

Sekarang Operasi Menyelamat Sedang Dijalankan,
Apapun Kita Doakan Yang Terbaik untuk Mereka. InsyaAllah

Situasi itu dipercayai sempat dirakam penumpang sebelum video yang berdurasi seminit itu tersebar.
Bagaimanapun kesahihan video yang dikaitkan dengan nahas kapal terbang itu belum dapat disahkan.
Video berkenaan menunjukkan sekumpulan penumpang menjerit dan melaungkan takbir selain beristighfar dalam keadaan kabin gelap.
Buat beberapa ketika, video terbabit turut menunjukkan keadaan di luar pesawat yang agak kabur dan terdapat beberapa gegaran kecil.
Selain itu, satu video operasi Agensi Bencana Nasional Indonesia (BASARNAS) yang berdurasi seminit 27 saat itu turut tersebar.
Video terbabit menunjukkan agensi berkenaan menemui kaki dipercayai milik penumpang berkenaan.
Pasukan penyelamat yang tiba di lokasi pesawat Lion Air yang terhempas menemui serpihan kapal terbang bersama cebisan badan manusia serta telefon bimbit yang terapung di lautan.
Pesawat Lion Air JT 610 terhempas di sekitar perairan Daerah Karawang beberapa minit selepas berlepas dari lapangan terbang Jakarta menuju ke Pangkal Pinang di Bangka Belitung pagi, hari ini.
Semua 188 penumpang dan anak kapal pesawat jenis Boieng 737 itu dipercayai terbunuh dalam nahas berkenaan.
Saat ini tim SAR Basarnas melakukan penyelaman dikoordinat 05 derajat 90' 361" S – 107 derajat 06' 618" E untuk mencari pesawat Lion Air JT 610 yang jatuh di perairan Karawang Jawa Barat. pic.twitter.com/XK0UiSKyfH
— Sutopo Purwo Nugroho (@Sutopo_PN) October 29, 2018
Serpihan pesawat Lion Air JT 610 yang jatuh di Perairan Karawang banyak ditemukan mengapung di permukaan laut. Kapal USV Fulmar menemukan serpihan berupa pelampung, HP dan lainnya. Basarnas dibantu Kementerian Perhubungan, TNI, Polri & relawan terus lakulan evakuasi. pic.twitter.com/A4wjeoE5tl
— Sutopo Purwo Nugroho (@Sutopo_PN) October 29, 2018
Crisis Center Penanganan Jatuhnya Pesawat Lion Air JT 610.
Silakan menghubungi crisis center di nomor 021-80820000 dan untuk infomasi penumpang di nomor 021-80820002.
Corporate Communications Strategic of Lion Air, Danang Mandala Prihantoro +62 8788 033 3170 pic.twitter.com/wtUQxVytXt
— Sutopo Purwo Nugroho (@Sutopo_PN) October 29, 2018
Jatuhnya pesawat Lion Air JT 610 di dekat fasilitas Anak usaha PT Pertamina (Persero), Pertamina Hulu Energi Offshore North West Java (PHE ONWJ) di lepas pantai di utara Bekasi, Jawa Barat. Petugas PHE ONWJ melakukan evakuasi dan mengambil dokumentasi. pic.twitter.com/Xq0kQjAWe8
— Sutopo Purwo Nugroho (@Sutopo_PN) October 29, 2018
Beberapa serpihan pesawat Lion Air JT 610 yang jatuh di perairan Karawang. Pesawat membawa 178 penumpang dewasa, 1 penumpang anak-anak dan 2 bayi dengan 2 Pilot dan 5 FA. Basarnas dan Kementerian Perhubungan terus melakukan penanganan. Beberapa kapal tug boad berada di lokasi. pic.twitter.com/Gb6P4zjCQF
— Sutopo Purwo Nugroho (@Sutopo_PN) October 29, 2018
Serpihan pesawat Lion Air JT 610 yang jatuh di perairan Karawang. Beberapa kapal tug boad membantu menangani evakuasi. Video diambil petugas tug boad yang ada di perairan Karawang. pic.twitter.com/4GhKcRYkpG
— Sutopo Purwo Nugroho (@Sutopo_PN) October 29, 2018
Sumber: PH How & Twitter Sutopo

Post a Comment

0 Comments