Ini Penjelasaanya Mengapa Masjid Terapung Masih Teguh Berdiri Ketika Bencana Tsunami

Ini Penjelasaanya Mengapa Masjid Terapung Masih Teguh Berdiri Ketika Bencana Tsunami

 Ini Penjelasaanya Mengapa  Masjid Terapung Masih Teguh Berdiri Ketika Bencana Tsunami

PU Amin tulis di Instagram kata teori sains tak dapat jelaskan satu masjid di Indonesia masih berdiri ketika gempa tsunami yang berlaku baru-baru ini.

Kalau nak tahu, antara sebab utama masjid tersebut dan sesetengah masjid lain masih berdiri ketika banjir adalah kerana masjid banyak 'lompong' dan pintu masuk.

Masjid kebanyakannya berdiri dengan tiang yang banyak. Banyak pula lubang di sana sini di dinding-dinding masjid.

Apabila berlakunya langgaran banjir atau tsunami, hentaman yang masjid terima tak begitu kuat kerana masjid bagi air lalu (flow) melalui 'lompong-lompong' yang luas itu. Bila banyak ruang yang luas terbuka ini, hentaman rendah, tekanan pun rendah.

Banyak bangunan seperti rumah-rumah di sekeliling masjid mudah runtuh sebab rumah ini dibina dengan cara 'tertutup'. Yang terbuka cuma pintu kecil keluar masuk dan tingkap yang kecil.

Bila ada hentaman banjir atau tsunami, air tak dapat lalu (flow) dengan baik. Jadi hentamannya akan jadi kuat dan tekanannya akan jadi lebih tinggi, sebab itulah mudah hancur.

Ia tak macam masjid yang lebih terbuka.

Selain itu, masjid juga dibina daripada bahan yang lebih kuat berbanding rumah-rumah di sekeliling. Masjid banyak duit, nak cari bahan yang kuat bukan benda susah. Saban tahun 'renovate'.

Rakyat biasa mana mampu nak 'renovate' setiap tahun.

Gambar - Zamir Mohyedin

Gambar yang aku bagi adalah masjid yang pernah runtuh di Indonesia ketika berlakunya gempa dan banjir. Sebelah lagi adalah patung Buddha yang masih teguh berdiri ketika berlakunya gempa dan banjir. Tuhan lindungi patung Buddha ke macam mana?

Amin ini pun ingat ilmu sains tak dapat jelaskan sepakan Faiz Subri. Sepakan itu ikut kesan Magnus la.

Saya akui kuasa Tuhan. Tuhan maha Berkuasa.

Post a Comment

1 Comments

Unknown said…
makasih atas infonya, dan jangan lupa kunjungi balik web kami http://bit.ly/2QK3RQE