(Video)Menakutkan...Jenazah Melayang Dari Keranda Ketika Diusung Ke Kubur

(Video)Menakutkan...Jenazah Melayang Dari Keranda Ketika Diusung Ke Kubur

(Video)Menakutkan.Jenazah  Melayang Dari Keranda Ketika Diusung Ke Kubur

Menggemparkan satu kejadian telah berlaku di salah sebuah perkampungan di Indonesia apabila rakaman yang tersebar di media sosial memaparkan satu jasad yang diusung menggunakan keranda terjatuh ke dalam kolam dipercayai akibat di tolak oleh angin kuat yang entah datang dari mana.

Menerusi rakaman yang tular itu, bahawa empat orang lelaki yang bertugas mengusung mayat tersebut dilihat hilang keseimbangan apabila secara tiba-tiba angin yang datang daripada bahagian depan dan mula terundur beberapa langkah ke belakang.


Walaupun cuba menstabilkan usungan tersebut, bagaimanapun keranda berkenaan kemudian mula menyenget ke arah tepi dan ketika itulah jasad tidak bernyawa itu menggelongsor turun lalu terjatuh ke dalam sebuah kolam yang terdapat di sisi jalan tersebut.

Orang ramai yang turut berarak bersama-sama ke kubur dilaporkan turut terkejut dan menjerit dengan kejadian yang berlaku secara tiba-tiba tersebut.


Beberapa orang lelaki dilihat berjaya mengeluarkan keranda yang turut terjatuh ke bahagian kolam tersebut, bagaimanapun nasib mayat berkenaan tidak diketahui.

Bagaimanapun, tarikh sebenar kejadian tersebut berlaku tidak dapat disahkan.

Dalam satu kejadian berasingan juga di Indonesia, sebuah rakaman yang tular menunjukkan mayat secara tiba-tiba terjatuh daripada keranda yang sedang diusung oleh beberapa lelaki.

Malangnya, kesemua pengusung ketika kejadian dilaporkan tidak menyedari bahawa mayat yang diusung mereka sudah keciciran sehinggalan dimaklumkan oleh orang lain.

 Mereka bagaimanapun dengan segera membaiki keranda berkenaan dan membawa jasad tersebut ke tempat pengebumian. 

Di sesetengah bahagian Indonesia, terdapat pengamalan budaya menggali semula mayat sebelum dimandi, dihias dan diberi pakaian baru selain turut disambut dalam satu keraian. 

Ritual ini dikenali sebagai Ma’nene atau uapacara membersihkan mayat.


Post a Comment

0 Comments