Pengiran Mateen Dedah Penyebab Kemangkatan Pengiran Azim

Pengiran Mateen Dedah Penyebab Kemangkatan Pengiran Azim

  Pengiran Mateen Dedah Penyebab Kemangkatan Pengiran Azim


Akhirnya punca kemangkatan Pengiran Abdul Azim pada hari 24 Oktober yang lalu terjawab. Menerusi sebuah muatnaik terbaru dari Pengiran Muda Abdul Mateen atau Prince Mateen di Instagram, Mateen telah menjelaskan secara terperinci.

“Pada awal tahun ini, kekanda saya didiagn0sis dengan vaskulitis sistemik yang ter0k, yang merupakan penyak!t auto immune. Penyak!t auto immune adalah keadaan sistem imun yang tidak normal di mana antib0di menye.rang tisu badannya sendiri.

“Pada masa yang sama, dia juga menghidapi gangguan bipolar bipolar disorder yang membuat dia sukar untuk mela.wannya. Akhirnya, kekanda saya mengalami kegagalan organ yang disebabkan oleh jangk!tan berterusan, kerana penyak!t auto imun, yang menyebabkan kemat!annya pada pagi 24 Oktober 2020 yang lalu . Kami ingin berk0ngsi maklumat mengenai penyak!t-penyak!t ini kerana saya tahu inilah yang diinginkan oleh kekanda saya.”

Terjawab Sudah, Pengiran Mateen Dedah Penyebab Kemangkatan Pengiran Azim | Murai MY

Sementara itu, Mateen turut mengenang kembali kenangan manis bersama kekandanya yang tak akan dilupakan.

“Saya menghabiskan setiap hari sepanjang zaman kanak-kanak saya dengan kekanda saya. Dia banyak mengajar saya dan menjadikan saya siapa saya hari ini, dan kerana itu  saya sentiasa bersyukur.”- tambahnya lagi.

Mateen turut mengucapkan terima kasih kepada semua yang mengucapkan takziah di atas pemergian kekandanya dan akui sangat merindui Allahyarham.

“Terima kasih semua atas ucapan takziah anda dan kerana terus mendoakan Pengiran Azim. Kami ok. Kami hanya merindui dia. Sehingga kita bertemu lagi bang!”


Foto: Instagram @tmski

Pemergian Pengiran Muda Haji Abdul Azim pada usia 38 tahun begitu mengej0tkan seluruh rakyat Brunei. Anakanda Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah itu mangkat pada jam 10.08 pagi waktu tempatan dan dimakamkan di Kubah Makam Diraja selepas waktu Asar.

Air Mata Seorang Ibu. Orang Ramai Luluh Lihat Keadaan Ibunda Almarhum Pengiran Muda Azim


”Allahu gambar ini benar-benar membuat hati saya luluh. Tiada apa yang mampu gambarkan kesedihan dan kehilangan lebih daripada seorang ibu yang kehilangan anak”

Itu antara kata-kata diluahkan warganet sebaik melihat sekeping gambar Hajah Mariam binti Haji Abdul Aziz yang tidak mampu menahan air matanya selepas kehilangan insan paling disayangi.

Hajah Mariam ditemani seorang lagi anakandanya iaitu Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Abdul Mateen yang dilihat cuba menenangkan ibundanya.

”Luluh saya melihat gambar ini. Hanya yang pernah menjadi ibu dan melalui saat-saat sebegini yang akan faham perasaannya..hanya Allah saja yang tahu..Alfatihah,” tulis warganet, Aina.

Hajah Mariam adalah ibu kepada Almarhum Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Haji Abdul Azim telah meninggI dnia pada 10.08 pagi semalam.

Difahamkan Almarhum Putera Abdul Azim telah dimasukkan ke hspital sebelum ini atas kmplikasi kesihatan.


Berita kemangkatan Putera Azim juga telah mengejutkan seluruh rakyat Brunei yang mengenali Almarhum sebagai seorang yang sangat dekat dengan masyarakat.

Putera Azim juga dilaporkan seorang yang begitu mengambil berat terhadap rakyatnya terutama golongan kurang upaya.

Selama ini orang ramai terutama bukan kalangan rakyat Brunei hanya mengenali Putera Mateen yang sering didedahkan di media sosial.

Namun tidak ramai tahun Almarhum Putera Azim adalah kekanda seibu dan sebapa dengan Putera Mateen.

Selain Almarhum Putera Azim yang baru mangkat semalam dan Putera Mateen, anak Hajah Mariam bersama Sultan Brunei adalah Pengiran Anak Puteri ‘Azemah Ni’matul Bolkiah dan Pengiran Anak Puteri Fadzilah Lubabul Bolkiah.

Sultan Hassanal bertemu jodoh buat kali kedua dengan YTM Pengiran Isteri Pengiran Hajah Mariam Binti Haji Abdul Aziz pada 28 Oktober 1982.

Pengiran Mariam dilahirkan pada 29 Januari 1956 dan merupakan puteri kepada YM Haji Abdul Aziz Bin Abdullah dan YM Pengiran Rashidah Binti Pengiran Muhammad Salleh.

Bersama Pengiran Isteri Mariam, baginda dikurniakan 2 putera dan 2 puteri.

Pasangan ini bercrai pada Februari 2003. Pengiran Isteri Mariam selepas itu bergelar Hajah Mariam Binti Haji Abdu Aziz.

Reaksi warganet

Umum mengetahui kehidupan dan aktiviti mewah kerabat di raja Brunei sering mencuri tumpuan dan mendapat liputan media di Malaysia.

Bukan sahaja rakyat Brunei, perkongsian gambar ibunda dan gambar-gambar lain sewaktu pemakaman telah mendapat reaksi dari rakyat Malaysia.

Ragta-rata warganet mengucapkan takziah dan mendoakan kesejahteraan r0h Almarhum.

”Innalillahi wainna ilaihi ra ji’un. Salam takziah dari USA Puan Hjh Mariam keatas kemangkatan Putera sulung bonda. Saya berdoa Allah selalu memberi kekuatan dan kasih sayangNya kepada keluarga Puan terutama adik beradik Putera Abdul Azim. Al Fatihah” tulis Sharifah

”Al-fatihah.. semoga ditmptkan dikalangan org2 yg beriman,air mata seorg ibu, semoga tabah,dan diberi kekuataan.. dari Allah s.w.t… Aamiin,” komen Zee

 

Sumber: Murai.my, Instagram bruneiroyalfamily

Post a Comment

0 Comments