Hati-Hati Penipuan Orang Rohingya! Lagak Doa Bagai Alim, Siap Buang Nasi Dalam Tong Sampah

Hati-Hati Penipuan Orang Rohingya! Lagak Doa Bagai Alim, Siap Buang Nasi Dalam Tong Sampah

Hati-Hati Penipuan Orang Rohingya! Lagak Doa Bagai Alim, Siap Buang Nasi Dalam Tong Sampah
Sikap orang Malaysia yang mudah bersimpati atas kesusahan orang lain ada ketikanya diambil peluang oleh orang luar untuk membuat onar.
 Yang bukan Islam akan berpura-pura mengenakan tudung atau songkok dan kemudian menadah tangan meminta sedekah. Ada yang datang dari rumah ke rumah dan membuat pelbagai cerita kononnya ingin beli susu anak tetapi semua itu ternyata adalah sandiwara.
Perkongsian seorang pengguna fb atas nama Syeerah Nur mengenai sikap individu Rohingya yang berpura-pura menagih simpati konon ingin membeli susu anak seharusnya menjadikan kita lebih berhati-hati dalam memberi wang ke atas pemegang kad UNHCR ini.
Bacalah perkongsiannya. Walau bukan jumlah sedekah itu kita mahu sampaikan tapi bangsa ini akan cuba mengambil kesempatan atas sikap baik hati orang Malaysia.
Buat tahana kt benda makan.
Tak hargai langsung pemberian orang.
Hati-hati dengan Rohingya ni. Datang rumah abang saya di Beladau Kepong. Minta makan dan duit. Kata anak dah lama tak minum susu. Abang bagi makan, bungkus nasi, bagi bahan masakan dan sedikit duit.
   
Siap baca doa lagi. Lepas makan dia beredar. Abang ikut. Sampai kat tong sampah, dia buang nasi yang bungkus tadi dalam tong sampah. Kemudian dia ke sebuah kedai. Abang perhati dari jauh.
Lepas tu keluar, tengok tangan dia kosong. Lepas tu abang jumpa dengan tuan kedai tanya Rohingya buat apa, dia bagitahu Rohingya tu tolak barang dapur. Katanya nak beli top up, nak telefon adik dia.
Tak lama kmudian lintas dengan motor bonceng dengan kawan dia. Tak sempat nak kejar.
Jadi harap semua hati-hati dengan tipu helah Rohingya ini..
Kredit : Din Tango Delta Mike

Post a Comment

0 Comments