Penyelam Terbaik Dunia Kongsi Pengalaman Menakutkan Ketika Selamatkan Budak Gua Tham Luang

Penyelam Terbaik Dunia Kongsi Pengalaman Menakutkan Ketika Selamatkan Budak Gua Tham Luang

Penyelam Terbaik Dunia Kongsi Pengalaman Menakutkan Ketika Selamatkan Budak Gua Tham Luang



Seperti mana yang kita tahu seluruh dunia memberi fokus kepada Thailand.

Ketika temasya Piala Dunia di Rsia memasuki fasa separuh akhir, namun sekumpulan pemain bola sepak kanak-kanak Thailand mencuri tumpuan semua pihak.
Setelah lebih dua minggu berada dalam gua batu kapur di utara Thailand, akhirnya kesemua mereka telah berjaya dikeluarkan.
Salah seorang penyelam gua terbaik dunia, Ivan Karadzic telah menyertai misi ini. Beliau telah berkongsi pengalamannya ketika kali pertama dia bertemu dengan kumpulan bola sepak itu di dalam gua. 
Katanya, dia berasa sangat takut pada awalnya namun dia berasa sangat gembira apabila melihat mereka semua masih hidup.
Ivan menyifatkan kanak-kanak itu sangat kuat dan bersemangat tinggi. Walaupun dua minggu berada dalam keadaan gelap tanpa sebarang makanan, mereka tetap mampu tersenyum apabila bertemu dengan penyalamat. 
Yang paling menakjubkan Ivan adalah apabila kanak-kanak ini mampu menyelam di dalam gua. Ini kali pertama dia melihat kanak-kanak seawall usia itu berenang di dalan gua yang penuh dengan lumpur dan arus deras.


Sumber: BBC

Post a Comment

0 Comments