Kisah DiSebalik Gambar Budak Dan Kerbau Yang Viral

Kisah DiSebalik Gambar Budak Dan Kerbau Yang Viral



Kisah DiSebalik Gambar Budak Dan Kerbau Yang Viral
1.png

Seketika dulu namanya tidak dikenali oleh orang luar, tetapi semenjak gambarnya tular bersama beberapa ekor kerbau, dirinya menjadi perhatian ramai.
Keunikan gambar  yang diambil oleh jurugambar, Mohd Nazri dan Dollah Deen itu melayakkan mereka memenangi anugerah ‘Street/People Photographer of The Year Asian Geographic - Image of Asia 2018’ dan ‘Remarkable Award di Siena International Photography Award 2018, Italy.’

Berdasarkan gambar tersebut, terserlah keakraban Mohd Syukor dan haiwan-haiwan tersebut dan membuatkan ramai yang terpegun dengan remaja ini sehingga ada yang mengatakan dia mengamalkan ilmu penunduk. 

"Ada orang kata saya ada ilmu penunduk sedangkan tidak. Mungkin sebab saya dah biasa dengan mereka sejak kecil jadi mereka kenal tuan dan mendengar kata. 

"Tetapi sebenarnya saya bukan saja akrab dengan kerbau, tetapi juga lembu, kambing dan angsa peliharaan bapa. Cuma untuk sesi fotografi, jurugambar cenderung memilih kerbau kerana jumlahnya yang banyak sehingga lebih 100 ekor," katanya kepada Harian Metro. 



1.jpg




2.jpg




3.jpg




4.jpg

Syukor menjadi perhatian jurugambar seluruh dunia termasuk Amerika Syarikat dan India sejak 2016. Mohd Syukur berkata, selepas tular dan dikenali ramai dia menerima ucapan tahniah daripada guru dan rakan sekolahnya yang turut datang ke kandang untuk merakamkan gambar bersamanya dan kerbau berkenaan.

"Saya tidak bangga apabila menjadi tular, tetapi gembira sebab dulu ayah sering dihina kerana pekerjaannya sebagai penternak kerbau. Tetapi hari ini, saya seronok kerana dapat buat ayah bangga dan mengubah persepsi orang terhadap pekerjaan ayah.”



5.jpg




6.jpg




7.jpg




8.jpg

Sejak usia empat tahun dia sudah terbiasa mengikut bapanya, Khamis Jusoh, 63, ke kandang kerbau di Kampung Kubang Bujuk, Kuala Terengganu menyebabkan hubungannya dengan haiwan itu sangat rapat dan akrab.

Kebanyakan kerbau, lembu dan kambing yang akrab dengannya diberi nama seperti Awang, Wahab, Saat dan Boy dan haiwan ini boleh bergaul dengan Mohd Syukur seperti manusia, malah ada yang tidur bersamanya ketika kecil.

"Kalau kambing pula saya rapat dengan Saat. Selepas tiga hari dia lahir, ibunya mati dan saya menyusukannya setiap hari dan menjaganya sehingga bawa tidur bersama di atas rumah. Kerbau yang sangat rapat dengan saya dan sering menjadi teman ketika fotografi bernama Awang juga sudah mati," katanya.



9.jpg




10.jpg




11.jpg




12.jpg

Kisah Syukor, pelajar SMK Padang Midin itu bukan sahaja diabadikan di dalam sebuah potret, malahan kisahnya turut diceritakan oleh Mohd Nazri di dalam statusnya di Facebook beserta gambar aksi Syukor dan kambing peliharaannya seperti sedang melakukan aksi bergusti. 

"Syukor ni, kawan dia bukan hanya kerbau saja. Kambing, lembu, angsa, burung semua kawan-kawan dia. Mereka bergurau macam kawan sekolah. Saya pernah tulis dahulu yang berbunyi 'Syukor ni anugerah Allah pada keluarga dia, sebab dalam sejuta orang pun susah nak jumpa budak macam dia...’

"Saya pernah jumpa ketika travel di Indonesia dan Thailand seorang budak baik dengan seekor kerbau jinak yang telah dicucuk hidungnya. Itu biasa. Tapi tak pernah saya jumpa seorang budak yang boleh berkawan dengan 70-80 ekor kerbau (yang tidak dicucuk hidungnya) dalam satu masa. 

"Mereka dah kenal dah dengan Syukor ni. Sesetengah kerbau ada namanya seperti Awang (dah mati), Semek, Baba dan kambing ni pun namanya Bo. Tengoklah gambar ni, kambing pun dia boleh ajak main gusti. 



1.jpg

"Bila sudah terkenal, pastinya ramai yang ingin bersua muka dengan Syukor dan haiwan peliharaannya," katanya.

Tetapi, ujar Mohd Nazri, sebelum berjumpa dengan Syukor sebaiknya meminta kebenaran dari pihak keluarga Syukor terlebih dahulu.

"Bagi sesiapa yang nak datang melawat Syukor di Terengganu, boleh contact abangnya di page 'Syukor Kampung Boy' di FB ini. Secara sopan dan sebaiknya jumpalah keluarga Syukor dahulu terutama ayahnya Pak Khamis. Sebab biasanya Pak Khamis akan bawa tetamu ke kandang kerbaunya di Kubang Bujuk bersama Syukor. Walaupun kerbau-kerbau tu dah kenal dengan Syukor tetapi ia tetap haiwan jugak, faktor keselamatan tetap diutamakan. Sebab itu ayahnya mesti ada bersama.

"Bagi orang dari luar Terengganu yang nak datang sama ada untuk melawat atau mengambil gambar, Pak Khamis ada sediakan bilik (kira macam bilik sewa lah) di kawasan halaman rumahnya. So tak perlulah nak sewa bilik hotel mahal-mahal kat Kuala Terengganu tu. Tapi bilik-bilik tu standard jer lah ada katil dan kipas, lampu saja. Baru siap tu. Bilik semua siap dah. Siap ada balkoni lagi boleh tengok haiwan-haiwan sambil tiup seruling lagu 'Anak Gembala'. 



13.jpg




14.jpg




15.jpg




16.jpg

"Cuma yang istimewanya ialah pagi-pagi bukan hanya dengar bunyi ayam kokok, bunyi kambing, bunyi angsa, bunyi lembu, kerbau semua ada. Memang rasa suasana kampung betul. Sarapan pun makanan kampung orang Terengganu boh. Boleh beli atau makan di kedai hok dekat situ jer. Nasi dagang, nasi kunyik, nasi minyak ada belaka boh.

"Keluarga Syukor ni pun baik sangat. Saya pun setiap kali balik Terengganu (wife orang Terengganu) mesti datang rumah dia. Dah macm keluarga sendiri," katanya. 



17.jpg




18.jpg




19.jpg

Post a Comment

0 Comments