Pentas 'Keras'.....Peserta GV5 Alami Gangguan Mistik

Pentas 'Keras'.....Peserta GV5 Alami Gangguan Mistik

Pentas 'Keras'.....Peserta GV5 Alami Gangguan Mistik



PETALING JAYA: Peserta Gegar Vaganza musim kelima (GV5) yang berasa bimbang dengan perkara mistik ketika menyertai pertandingan itu dinasihatkan membaca doa Nabi Sulaiman.
Pengamal perubatan dan perawatan Islam, Ustaz Tuan Asmawi Tuan Umar berkata, doa berkenaan dapat mengelak daripada gangguan makhluk halus atau jin.
"Terdapat doa yang panjang tetapi jika sukar, mereka boleh membaca; 'Salamun alai Sulaiman nafil a'lamin' yang membawa maksud 'salam sejahtera kepada Nabi Allah Sulaiman yang menguasai sekalian alam', namun mesti dalam keadaan bersih iaitu tanpa didatangi haid bagi wanita," katanya kepada mStar Online.


Tuan Asmawi diminta berkongsi pendapat apabila timbul khabar angin pentas Gegar Vaganza dikatakan 'keras' apabila pesertanya sering mengalami perkara mistik.
Setakat ini kira-kira tujuh artis pernah dikaitkan dengan peristiwa pelik sepanjang musim pertandingan itu termasuklah pada Ahad lalu apabila Zamani gagal membuat persembahan kerana peti suara koyak.
Zamani dikatakan tidak menghadapi masalah sebelumnya.
Selain Zamani, penyanyi Amelina turut dilaporkan tidak sihat sebelum ini.
Untuk pengetahuan, Nabi Sulaiman diberikan mukjizat oleh Allah apabila baginda boleh memahami bahasa haiwan sementara segala jin tunduk bawah kekuasaannya.
Dalam pada itu Tuan Asmawi menasihati orang ramai agar tidak membuat apa-apa spekulasi bagi mengelak timbul fitnah dalam pertandingan itu.

Zamani tiba-tiba mengalami masalah peti suara koyak sebelum memulakan persembahan Ahad lalu.

Beliau mengambil contoh pada acara berkenaan sebelum ini apabila terdapat tuduhan tidak baik terhadap Zur Eda berkaitan bomoh.
"Tugas jin dan syaitan ini mahu menyesatkan dan melaga-lagakan sesama manusia dan bila wujud isu ini, saya bimbang berlaku tuduhan antara satu sama lain dan ia perkara tidak baik," ujarnya.
Ditanya mengenai gangguan makhluk halus yang mungkin berlaku di pentas GV, Tuan Asmawi berkata, seseorang yang mengalami gangguan hanya boleh dikesan dengan kaedah tertentu apabila individu terlibat berjumpanya.
Tuan Asmawi yang juga pemilik suara latar rancangan hiburan dan iklan berkata, sebelum ini pihak produksi GV musim ke 3 pernah menghubungi bagi mendapatkan bantuannya namun dia tidak dapat membantu kerana komitmen lain.

Bagaimanapun pada 2017 dia pernah melakukan perawatan Islam untuk acara AF Megastar di Royal Theatre Shah Alam apabila pihak produksi mengalami gangguan.
"Pada masa itu saya diminta hadir untuk membuat perawatan Islam apabila terdapat perkara tidak diingini di pentas tersebut.
"Semasa proses itu, spotlight di bumbung bergoyang-goyang dan kru lari keluar kerana ketakutan. Menggunakan kaedah tertentu, masalah berkenaan dapat diselesaikan dengan izin Allah," katanya.
GV5 diadakan setiap malam Ahad di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dan disiarkan secara langsung di saluran Astro Ria.


Post a Comment

0 Comments