MISTERI FENOMENA KILAT TAK HENTI-HENTI DI VENEZUELA SEMAKIN MENAKUTKAN

MISTERI FENOMENA KILAT TAK HENTI-HENTI DI VENEZUELA SEMAKIN MENAKUTKAN

Saintis BINGUNG Fenomena Kilat Tak Henti-Henti Ribuan Tahun Di Venezuela Sebelum Berlaku SESUATU.

| Saintis jadi bingung dengan kejadian fenomena kilat yang tak henti-henti selama ribuan tahun yang melanda sebuah tempat di Venezuela. Selepas buat kajian, berlaku “sesuatu” yang mengejutkan. Allahu tak sangka. Subhanallah.

Ada video.

MISTERI FENOMENA KILAT TAK HENTI-HENTI DI VENEZUELA. SUBANALLAH.

Video Penuh ada di penghujung artikel. Ribut selama-lamanya: Imej menakjubkan fenomena unik di Venezuela di mana kilat telah muncul hampir setiap malam dan boleh dijangka sejak beribu-ribu tahun. Berlaku selama 160 hari setahun. Dan kejadian boleh disaksikan selama 10 jam setiap malam tersebut.


Serangan kilat ke atas Delta Catatumbo di Venezuela dapat dilihat dari jarak 250 batu (400KM).

Terdapat beberapa teori untuk menerangkan ribut berterusan termasuk angin kencang yang menyapu merentasi tasik membentuk awan apabila mereka bertemu pergunungan Andes. Teori lain menghubungkannya dengan paya seperti rawa melepaskan gas metana.

Cara sama ada ia telah menjadi simbol kebanggaan untuk rakyat Venezuela dan dirujuk dalam puisi epik ‘La Dragontea ‘ oleh Lope de Vega. Ia juga dikreditkan dengan penjajahan oleh Francis Drake di bandar Maracaibo dalam 1595 apabila kilat mengkhianati kapal kepada pasukan pengawal Sepanyol.

Badai juga bertindak sebagai rumah api semula jadi untuk nelayan tempatan yang mampu untuk mengemudi pada waktu malam tanpa sebarang masalah.



Selepas Ribuan Tahun, SESUATU Berlaku

Pada masa tertentu fenomena kilat ini berhenti selama beberapa minggu pada satu masa, yang paling baru-baru ini pada tahun 2010. Penduduk tempatan bimbang ia adalah hasil daripada kemarau yang melampau, yang telah membawa kepada kekurangan bekalan elektrik di sebuah negara yang banyak bergantung kepada kuasa hidro.

Tetapi selepas lima minggu senyap di mana kepelikkan fenomena kilat tak henti disambung semula.

Teori mengenai punca kejadian tersebut yang berterusan berbeza, tetapi satu penjelasan ialah angin kencang menyapu di seberang sungai dan membentuk awan apabila mereka bertemu pergunungan Andean.

Fenomena ini telah pun disaksikan oleh Sir Francis Drake kerana dia cuba menyerang tanah jajahan Sepanyol di 1595.

Langit malam diterangi oleh lain arka terik kilat sepanjang Delta Catatumbo
Sesetengah saintis menganggap ribut yang kekal sebagai penjana terbesar ozon troposfera di planet ini.


Dalam gambar-gambar ini bolt kilat menerangi langit dalam gabungan putih cemerlang , merah dan ungu .Perbezaan dalam warna ribut kilat disebabkan pada sebahagiannya oleh pelbagai jenis atom dalam udara.

Dalam udara kering ia kelihatan putih kerana ada beberapa sinar kelihatan kuat cahaya. Tetapi jika wap air hadir , atom hidrogen mewujudkan garis merah yang kuat. Pada waktu malam ini boleh muncul ungu.

Fenomena alam yang pelik ni harapnya dapat menambahkan iman kita terhadap Allah SWT. Allah tuhan sekalian alam. Jangan lupa SHARE artikel menarik ni ye. Terima kasih.

Video PENUH Kilat Tak Henti-Henti Di Venezuela. SUBHANALLAH.


Post a Comment

0 Comments