Header AD

Sebelum Meninggal, Inilah Rumah dan Kereta Mewah yang Dijual Jupe Untuk Berubat Dan Membangunkan Masjid

loading...
loading...
Sebelum Meninggal, Inilah Rumah dan Kereta Mewah yang Dijual Julia Perez Membangunkan Masjid

Meninggalnya aktris Julai Perez masih menjadi topik terhangat yang diperbincangkan netizen.

Wanita bernama asli Yulia Rahmawati itu telah dimakamkan di TPU Pondok Rangon, Jakarta Timur, Sabtu sore (10/6/2017).

Ustaz Zaki Mirza memimpin doa saat pemakaman artis peran dan penyanyi dangdut itu.

Ayat-ayat suci Alquran ia panjatkan mengiringi jenazah Jupe yang menuju ke peristirahatan terakhirnya.

Sebelumnya, rekan Jupe, pembawa acara Eko Patrio, mengucapkan kata-kata perpisahan dan doa untuk mendiang pelantun "Aku Rapopo" itu.

"Telah berpulang ke rahmatullah sahabat kita."

"Saya yakin yang di sini cinta dengan Jupe."

"Saya terima kasih atas yang begitu peduli dan care nya terhadap Jupe dari awal di rumah sakit hingga wafat, dimandikan, dikafankan, dishalatkan, bahkan sekarang di Pondok Ranggon," kata Eko.

"Mari berdoa, Jupe diterima di sisinya dan surga pijakannya," tambahnya.

Sebelum akhirnya menghembuskan nafas terakhirnya, banyak sahabat Jupe dari kalangan artis yang membantu biaya pengobatannya.

Seperti Maia Estianty, Ruben Onsu dan masih banyak artis lain lagi.

Jauh sebelum bantuan dana dari rekan artis berdatangan, pada tahun 2014 silam Julia Perez sudah menjual banyak aset mewah miliknya.

Di akun instagram miliknya, Jupe pernah mempromosikan rumahnya untuk dijual.

"Sale house Cibubur Raffles Hills di hoek, luas tanah 236 m, luas bangunan 204 m, price 2,9 M," begitu Jupe menulis sebagai lampiran atas foto yang diunggahnya pada Senin (1/12/2014) di Instagram.




Sebelumnya, ia telah menjual mobil mewah miliknya.

Jupe memerlukan biaya yang cukup tinggi untuk mengobati penyakit kanker Serviks yang dideritanya.

Apalagi kala itu Jupe memilih untuk berobat di luar negeri.

Pada tahun 2104 silam, Jupe mengaku bolak-balik Jakarta-Singapura untuk berobat.

Dan itu membutuhkan dana yang tidak sedikit.

Bahkan saat itu rencananya Jupe akan berobat secara intensif di Australia. 

"Tapi kalau saya tinggal di Australia selama 6 bulan kan lama banget. Jadi sekarang saya cari proses yang lebih baik," kata Julia Perez waktu itu.

Namun pada akhirnya Jupe kemudian dirawat di RSCM Jakarta hingga ia berpulang.

Berikut ini rumah mewah dan mobil yang sudah ia jual.



Selain menjual mobil untuk berobat, Jupe juga pernah menjual mobil mewahnya untuk membangun masjid di Papua.


5 Perbuatan Baik Julia Perez Ketika Hayatnya Yang Ramai Tidak Tahu

Semalam, kita dihebohkan dengan berita menyedihkan pemergian penyanyi Indonesia, Julia Perez. Bukan hanya rakan-rakannya saja yang berduka, masyarakat juga turut merasa kehilangan. Sosok yang mesra dipanggil Jupe ini rupa-rupanya mempunyai komitmen yang tinggi pada pekerjaannya dan sangat setia kepada rakan-rakannya.
Walaupun tidak banyak sangat berita tentangnya didengar, Jupe merupakan inspirasi bagi sesetengah orang kerana banyak kebaikan-kebaikan yang arwah lakukan. Berikut disiarkan laicikang.com perbuatan baik yang pernah dilakukan Jupe seperti yang dipetik dari boombastis.com.
1. Menjual kereta Demi Membantu Pembangunan Masjid
Jarang sekali ada orang yang rela menjual kereta kesayangannya dan menyalurkan kesemua hasil jualannya kepada pembangunan masjid. Namun, Jupe terbukti seorang yang baik hati apabila sanggup menjual kereta Range Rover-nya untuk membantu pembangunan masjid di Papua.
2. Membantu Memajukan Pendidikan di Timur Indonesia
Walaupun tidak turun secara langsung untuk mengajar di tempat terpencil, Jupe berusaha membantu memajukan kawasan-kawasan mundur di Timur Indonesia dengan memberi sumbangan kewangan yang besar. Arwah berharap pendidikan di sana tidak jauh tertinggal dengan pendidikan anak-anak di Jawa.
3. Memberi Semangat Pesakit Kanser Lain-lain
Penyakit kanser, khususnya yang kanser menyerang pangkal rahim seperti yang dialami Allahyarham Jupe merupakan salah satu penyebab kematian tertinggi di dunia. Setiap hari, ada sahaja pesakit baru yang diperiksa mengalami penyakit tersebut. Jupe merasakan penderitaan mereka dan selalu memberi semangat pada sesama pesakit kanser untuk terus berjuang.
4. Menolak Hidup Berfoya-foya
Selebriti biasanya terkenal dengan kehidupannya yang cukup mewah. Dengan status Jupe, pasti dengan mudah untuk arwah boleh mengumpul barangan mewah dan sertai pelbagai pesta. Namun arwah menolak gaya hidup seperti itu dan memilih untuk tetap hidup dalam low profile. Pada ketika tahun baru, arwah bahkan menolak untuk merayakan pesta atau mengisi acara kerana ingin berkumpul bersama keluarga.
5. Memberi inspirasi kepada wanita
Tidak kurang juga manusia yang mengecam arwah. Sedangkan, tiada siapa yang boleh menilai seseorang melainkan yang Maha Kuasa. Arwah pernah berkata bahawa perempuan tidak perlu merasa terhina atau malu dengan apa yang mereka miliki. Arwah juga membuktikan bahawa wanita masih boleh tampil cantik walaupun sedang terbaring lemah di hospital.
Kata orang, Tuhan sayang orang baik sehingga memanggilnya pulang terlebih dahulu. Mungkin itulah yang berlaku pada Allahyarham Jupe. Apa-apa pun, kita sebagai umat Islam hanya perlu berdoa  semoga apa yang Jupe lakukan semasa hidupnya bermanfaat bagi sesama manusia dan semua amalannya diterima oleh Tuhan.
Jangan Lupa Like Page Ini Untuk Mendapatkan Segala Berita Yang Paling Terkini!!
Sebelum Meninggal, Inilah Rumah dan Kereta Mewah yang Dijual Jupe Untuk Berubat Dan Membangunkan Masjid Sebelum Meninggal, Inilah Rumah dan Kereta Mewah yang Dijual Jupe Untuk Berubat Dan Membangunkan Masjid Reviewed by kak tie on 10:10:00 PG Rating: 5

Tiada ulasan