Tuesday, 27 June 2017

Bahagian Tembok Besar China yang kita tak tahu

loading...
Bahagian Tembok Besar China yang kita tak tahu

KEBANYAKAN kita mungkin sudah terbiasa dengan sejarah Tembok Besar China yang diceritakan bertahun lamanya.

Tembok Besar China yang dahulunya menjadi 'perisai' semasa Dinasti Ming, untuk melindungi utara China daripada serangan puak Mongol dan Turkik.

Secara asasnya, Panjang Tembok Besar China ini kira-kira 6,400km daripada Shanhaiguan sehingga ke Teluk Bohai di sebelah timur yang terletak berhampiran dengan sempadan China dan Manchuria, sehingga Lop Nur di sebelah tenggara wilayah Xinjiang.

Memetik sumber Wikipedia pula, pada 2009, satu tinjauan arkaeologi baharu menggunakan teknologi termaju melaporkan yang panjang keseluruhan tembok, dengan segala cabangnya, menjangkau 8,851.8km.

Namun adakah antara kita pernah mendengar tentang Tembok Besar Jiankou yang menjadi sebahagian daripada sejarah kemegahan Tembok Besar China?

Tembok Besar Jiankou terletak kira-kira 30km dari Huairou, pinggir Beijing, di mana gunung-ganang di sekitarnya kelihatan agak berbeza antara satu sama lain.

Tidak seperti lokasi pelancongan Badaling great wall di Zhangjiakou yang sentiasa sesak kerana menjadi tumpuan ramai, Tembok BesarJiankou adalah tembok besar di atas gunung yang curam dengan tebingnya yang lebih indah.

Tembok Besar Jiankou mendapat namanya kerana bentuknya yang seperti huruf W, ia sekali gus kelihatan seperti busur penuh lengkok anak panah.

Tembok Besar Jiankou adalah salah satu bahagian paling merbahaya dan paling tinggi di Tembok Besar China, namun ia bukan halangan kepada pendaki atau jurufoto untuk meneroka bahagian tersebut bagi mendapatkan sudut pandangan indah di puncak paling atas lokasi tersebut.

Di bahagian atas Tembok Besar Jiankou, pendaki boleh melihat Kolam Naga (Pool Dragon) dan runtuhan purba tembok besar yang berada di sekitar lokasi pendakian.

Laluan ke puncak Tembok Besar Jiankou adalah pendakian penuh curam di mana pendaki akan berdepan dengan beberapa seksyen pada sepanjang perjalanan sejauh 20km.

Antara seksyen yang terdapat di Tembok Besar Jiankou termasuk Titian ke Syurga (Tian Ti), Gerbang Neraka (Gui Men Guan), Menara Selatan (Nan Da Lou), Penjaga Pintu Gerbang General (Jiang Jun Shou Guan) dan bangunan Wangjing (Wangjing Building).
loading...
kongsikan artikel ini

0 comments: