Monday, 24 April 2017

7 Tips Kalau Nak Tengok Perangai Sebenar

loading...
7 Tips Kalau Nak Tengok Perangai Sebenar

Rambut sama hitam, hati lain-lain, ini yang biasa kita dengar jika ada sesuatu kejadian yang berlaku, lebih-lebih lagi si pelaku adalah orang yang tidak disangka-sangka.

Bukanlah bermaksud, kita perlu bersangka buruk dengan semua orang, tidak salah untuk bersikap husnudzon, tapi ada baiknya juga kita cuba mengenali sesorang itu terlebih dahulu.

Menerusi perkongsian dari saudara Yazid Zul ini, kita sebenanrnya boleh mengenali seseorang berdasarkan beberapa aspek ini, yang mana boleh menggambarkan diri sebenar seseorang itu.

Mari kita baca perkongsian darinya untuk mengentahui lebih lanjut.


7 tips nak tengok perangai sebenar

1. Tengok dia cerita benda baik atau buruk

Kalau dia selalu puji dan cerita baik pasal orang, dia ok. Tapi kalau dia sentiasa kutuk parent dia, guru dia atau members dia, ketahuilah bahawa dia jugak kutuk anda belakang anda.

2. Tengok ATTITUDE dia waktu marah

Kalau nak tengok akhlak seseorang calon tu, tengoklah perangai dia waktu dia marah. Cara dia layan orang yang dia benci.

Jangan tengok cara dia layan best friend, famili atau orang yang dia sayang. Hitler pun layan elok orang yang dia sayang.

Nabi s.a.w pesan bahawa orang yang kuat bukanlah orang yang paling pandai bertumbuk tapi orang yang paling penyabar.

Kalau dia nampak alim pun, kalau bahasanya kesat dan hina bila dia marah, hati-hatilah.

Sebabnya dia akan guna bahasa jenis tu ke atas anda bila dia marah kat anda.

3. Tanya orang yang musafir dengannya

Zaman Saidina Umar dulu, seorang laki ni nak jadi penjamin. Saidina Umar tanya bakal penjamin tu samada dia kenal betul orang yang nak dijamin. Rupanya, tak kenal sangat.

Saidina Umar tanya samada pernah travel bersama pasal ini membolehkan kita kenal dia. Pun tak pernah.

Rupanya, bakal penjamin tu sanggup jadi penjamin pasal orang yang nak dijaminnya tu nampak alim dan kaki masjid.

Saidina Umar suruh orang tu balik dan jangan jadi penjamin pasal sebenarnya orang tu tak kenal pun orang yang nak dijaminnya.

4. Pastikan orang tu takde ciri munafik

Orang munafik ni bila dia janji kat orang, dia khianat.

Bila bercakap, dia menipu.

Bila bergaduh, dia berlebih-lebihan.


5. Tengok cara dia handle power

Tengok perangai dan kelaku dia bila dia diberi kuasa. Kalau dia sibuk jatuhkan orang, buat duit atau aniaya orang, itulah wajah sebenar dia.

6. Tengok circle kawan-kawan dia

Tengok siapa members dia. Dia luang masa dengan siapa. Kalau kawan dia jenis yang positif dan konstruktif, dia pun gitu. Kalau kawan kawan dia jenis perasan maksum dan mengamuk bila ditegur, dia pun gitu.

7. Bahasa

Tengok jenis bahasa dan ayat yang dipilih. Kalau dia jenis yang lembut, positif dan friendly, kita akan nampak daripada bahasa dia.

Kita rasa seronok berbual dengan dia. Kalau dia jenis bahasa teruk, orang sanggup tukar jalan dari bertembung dengan dia.

Satu tips last

Jangan sesekali judge seseorang based on kecantikan fizikal dia semata-mata.

The truth is, everyone is beautiful. It just takes the right person to see it.

Wassalam

No comments:

Loading...